شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲

برگزاری جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی سنندج

برگزاری جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی سنندج

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی سنندج با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، فرماندار سنندج و سایر اعضاء برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان، اسماعیل احمدی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی سنندج اظهار داشت: مسئولان با حمایت از کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از متولیان حوزه کتابخوانی می‌توانند در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه اثرگذار باشند.

احمدی با اشاره به پایین بودن شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی در کردستان، گفت: هم اکنون میانگین زیربنای کتابخانه‌های عمومی در کشور ۴ متر مربع به ازای هر صد نفر است در حالی که این میزان در کردستان تنها ۱.۶ متر مربع است.

وی شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی در چشم انداز ۱۴۰۴ نهاد را ۸ متر مربع به ازای یکصد نفر عنوان کرد و افزود: باید با اتمام پروژه‌های در دست اجرا و همچنین ایجاد کتابخانه‌های عمومی روستایی به ارتقای این شاخص در کردستان کمک کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان اضافه کرد: بهره‌گیری از ساختمان‌های بلااستفاده در روستاها، تعمیر، تجهیز و تبدیل آن به کتابخانه عمومی یکی از راهکارهای اساسی در این زمینه است.

احمدی در ادامه بر لزوم همکاری شهرداری‌ها با کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و افزود: واریز نیم‌درصد از درآمد شهرداری‌ها به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی قانون است و شهرداری‌ها نباید نسبت به این مسئله بی‌توجه باشند.

وی همچنین از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی خبر داد و گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی هرسال به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه‌(س) و هم‌زمان با دهه کرامت برگزار می‌شود که امسال نیز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ششمین دوره آن را برگزار می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان در پایان خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی به منظور برگزاری هرچه بهتر این جشنواره نیازمند همکاری و مشارکت نهادهای و سازمان‌های دولتی و مردم نهاد است.

محمدابراهیم زارعی فرماندار سنندج نیز در بخش دیگری از جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی سنندج اظهار داشت: پرداخت نیم‌درصد توسط شهرداری‌ها امری صریح و قانونی است که نباید به آن بی‌توجهی شود.

وی پرداخت نیم‌درصد را حمایت از بخش فرهنگی عنوان کرد و افزود: کتابخانه‌های عمومی از ارکان توسعه فرهنگی در جوامع هستند که باید به خوبی از آن حمایت شود.

فرماندار سنندج بیان کرد: شهرداری در صورتی که نیم‌درصد واقعی را در زمان تعیین شده به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی واریز کند و آن را به تاخیر نیندازد علاوه بر انجام وظیفه قانونی از توسعه فرهنگی حمایت کرده است.

زارعی در پایان با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی دارای مشکلاتی در حوزه مالی و اعتباری هستند، تصریح کرد: پرداخت نیم‌درصد می‌تواند بخشی از مشکلات کتابخانه‌ها را رفع کند.